Friday, February 02, 2007

Dia II

Seingat aku pada petang rabu. Rose datang meluahkan peri laku Dia padaku. Dia sudah semakin liar. Rose ada memberitahu yang Dia amat sayang padaku.

"Zam engkau kena tolong Iza, dia dah jauh hanyut..." Rayu Rose padaku.

"Apa yang aku boleh buat Rose? Dia bukan nak jumpa aku lagi?" Aku sebenarnya cuba mengelak dari berjumpa dia.

"Zam..." Rose memandang aku tepat di mata. Suasana cafe semakin bising tiba-tiba aku rasakan sunyi. " Semuanya salah kau Zam. Iza jadi begitu sebab kau Zam!" Mudah sungguh Rose menghukum aku. Akhirnya aku mengalah.

Rose bercerita yang Dia berjinak-jinak dengan seorang anak tokoh perniagaan terkenal di KL. Pergerakkan Dia mula aku intip. Sehingga pada malam itu aku dapat tahu yang Dia akan ke DV8 dengan kenalan barunya. Aku dan rakan-rakan lain bertekad untuk menyedarkan Dia.

Aku, Joe, Ali dan Kupem mengekori kereta yang membawa dia dari seksyen 9 ke DV8. Setiba di DV8 menyirap darah aku bila pinggulnya dipeluk mesra oleh lelaki tadi.

"Itulah kau Zam kau tak sambar dulu kalu tidak..." Kupem cuba berseloroh.

"kalau tidak apa?"Jerkah aku. Kupem terdiam. Rokok yang ku hisap ku campakkan jauh ke longkang yang hanyir itu. Sehanyir makhluk di dalam DV8 itu. Aku dan rakan-rakan berganjak ke sebuah kedai makan di hujung blok tersebut. Jam sudah 3 pagi tapi kelibat dia masih belum ku nampak. bunyi muzik berdentum dentam memekakkan telinga. Bingit. Aku tidak tahu macam gamaknya orang di dalam dengan kebingitan bunyi tersebut. Tiba-tiba kelibat yang ku tunggu muncul. Masya -Allah. Dia mabuk!. Dia dan lelaki itu masuk ke dalam kereta yang diletakkan tidak jauh dari DV8 itu. Aku meluru ke kereta itu. Sekali lagi aku terkejut bila melihat aksi di dalam kereta itu. Dia sedang meronta-ronta dan iblis itu sedang mengomolinya dengan rakus!.

Entah di mana datangnya kekuatan. Aku membuka kereta. Aku tarik iblis itu keluar dan mencampaknya ke lantai jalan. Dia terkejut. Aku suruh dia betulkan baju. Iblis tadi rupanya tidak berdiam diri. Entah bila dia bangun dan memberi satu tumbukan di kepalaku aku tidak pasti. Aku terhenyak ke jalan. Kepala terasa berat dan dunia seolah-olah berpusing. Rupa-rupanya kawan-kawan iblis itu telah datang menolongnya. Nasib baik Joe, Ali dan Kupem datang membantu. Maka satu perkelahian terjadi di situ. Empat lawan tujuh orang.

Aku tidak tahu apa yang jadi selepas itu. Kata Ali, aku mengamuk sakan. Takut Ali tengok aku berlawan. Ganas! Cuma ralatku satu. Kupem menerima 14 jahitan di kepala. Ali dan Joe sekadar lebam-lebam. Aku mendapat tujuh jahitan di kepala. Bukan penumbuk yang singgah di kepalaku tapi sebatang besi. Joe kata aku belasah dua orang sampai yang lain lari ketakutan. Aku dan Kupem di bawa ke wad kecemasan oleh Joe. Dia pun ikut sama. Kami buat laporan polis selepas itu. Dan kerana kecederaan itu menutup ruang aku ke Thailand mewakili Malaysia untuk kejohanan Universiti ASEAN.

Aku tidak menyesal. Kerana maruah Dia dapat ku pertahanan. Dia ada datang melawat aku di hospital. Mengucapkan terima kasih dan aku tahu dia cukup menyesal. Aku tahu dai akan berubah menjadi seorang perempuan seperti dulu. Dua bulan kemudian Dia datang berjumpa aku. Ada hadiah dibawa. Dia beritahu yang Dia akan ke UK kerana peristiwa yang berlaku di DV8 itu menyedarkan dia. lagipun kakaknya ada di sana. Aku hanya diam seribu bahasa.

Bila di bilik aku membuka hadiah itu. Sebuah Novel karya HAMKA; Di Bawah Lindungan Kaabah, dan sekeping kad tertulis, Biar apapun terjadi dirimu tetap di hatiku...Iza tahu hati Zam masih tertutup, tapi percayalah Iza sanggup menunggu biar seribu tahun lagi...Iza tahu Zam suka baca Novel dan Iza berharap Zam suka dengan novel itu... Salam sayang...

Dia masih di UK. Khabarnya menyambung Ph.D dan bekerja di sana. Ada juga sahabat aku yang berjumpa dengan Dia di UK. Bila ditanya bila akan balik ke Malaysia jawapannya bila cinta sudah ditemui di Kota London ini baru Dia pulang. Tapi semua kawan-kawan aku tahu yang Dia masih menunggu cinta daripada aku. Kalau aku ada jodoh dengan Dia, aku redha dan buat masa ini cintaku tulus untuk isteriku tercinta dan aku berdoa agar cintaku pada isteriku hingga ke syurga.

Iza maaf hati ini tidak mampu melahirkan cinta padamu....

p/s kalau Iza terbaca cerita ini ku pohon sejuta kemaafan, cuma ingin aku katakan cinta itu anugerah ilahi.

5 comments:

INDERA KENCANA said...

Kalau kau amik dulu, sekarang ni ko dah ada kat UK...

Ganas juga ko bertumbuk, ye..?? Nasib baik tak jadi kes polis...

khairyn said...

hehehe indera 'menghasut'. hehehehe

ganjaran orang yang menyelamatkan maruah seseorang itu sangat besar walaupun asalnya niat hanya menolong seorang sahabat. Tahniah!

Cinta itu anugerah. Sungguh benar!

Sang Perba said...

indera
mungkin ya mungkin tidak...

khairyn
ya benar cinta itu anugerah dariNya yang Maha Esa...

Unknown said...

ingatkan cerita macam ni hanya boleh ditonton dalam drama tivi. tak sangka berlaku betul2..

Iman Mawaddah said...

Tahniah..kerana menyelamatkan maruah seorang gadis.