Wednesday, December 13, 2006

Zaman Sekolah

Bila bercerita tentang zaman remaja kita selalu mengimbau kenangan zaman persekolahan. Memang kita tak dapat nafikan zaman persekolahan kita penuh dengan kisah-kisah suka duka.

Bagi aku zaman persekolahan adalah tempat aku berdikari. Aku bersekolah di sebuah sekolah berasrama tapi bukan asrama penuh tetapi sekolah harian biasa yang mempunyai asrama. Ye la pada malam ni entah kenapa aku teringat guru-guru yang pernah mendidik aku sekarang. Mana taknya teringat aku ketika cuti raya yang lepas aku terjumpa dengan seorang guru kelas ku ketika tingkatan 5. Masa tuh aku ke bank ada urusan dengan bank biasala... masa raya nak guna duit la...

Maka berbuallah aku dengan dia... mula-mula dia tak kenal aku...aku akupun bercerita tentang susur galur keturunan kelas ku kat dia..." Ala cikgu takan tak ingat kelas 5a2 tahun bla..bla..saya sekian...sekian...sekian...'

Dia ingat kelas aku tuh kata dia kelas paling nakal dalam sejarah yang pernah dia ajar...aku gelak jer... tapi dia kata dia tak ingat aku... Bila aku sebut jer nama samaran aku kat sekolah baru dia ingat..." Oo awak rupernyer... budak yang selalu hilang dari kelas... Ces itu yang dia ingat pasal aku... Memang aku tak nafikan aku kat sekolah antara muka wanted dead or alive dengan pengetua dan cikgu disiplin...ala zaman remaja siapa yang tak nakal kan?

Cikgu aku tanya sekarang aku kerja kat mana? Aku cakap yang aku dah graduated dari ITM dan sekarang bertugas sebagai pegawai kerajaan kat Pahang.... Tiba-tiba dia terkejut... " Laaaa saya ingatkan awak nih kerja kilang kat Kulim....Ermmm bagus ler gitu....sejuk perut saya ngajar awak!" Nak jer aku gelak kat cikgu tu balik...Yela...memang semua tak percaya selepas STPM aku berjaya ke menara gading... Semua cikgu ingat aku bakal merosakkan imej sekolah. Sekolah aku antara sekolah terbaik kat Kedah dulu.... Tapi aku dah buktikan bahawa tanggapan mereka meleset....

Mana taknya kalau kat asrama aku tuh aku ler hantunyer...Ekekeke...citer pasal hantu teringat aku satu kisah... Al maklumlah kat asrama banyak kisah hantu sama ada rekaan atau betul..wallahhualam... Jadi bila budak baru tingkatan 1 selalu masuk awal tahun maka aku akan sibuk bercerita hantu...sampai diorang nak ke tandas pun berteman...Jadi bila diorang dah takut maka aku dan sahabat aku bertukar menjadi hantu malam tuh...kami berdua akan mengusik...kekadang jadi hantu tinggi...kekadang jadi pontianak dengan rambut panjang.... Sampaikan ader budak bertukar sekolah alasannya asrama aku ader hantu...kesian pulak aku tengok budak tuh...ekekeke....

Tapi aku bertaubat bila aku sendiri yang kena...Lepas tingkatan 5 aku dah tak buat dah... Sebabnya malam tuh aku nak ngusik member aku sendiri yang amat penakut...Dia Tim. Ketua Asrama budak form 6. Kat asrama aku kalau Tim. dan Ketua ada bilik sendiri kat tingkat 3.

Malam tuh aku amik cadar dengan member aku aku balut macam kapan...dalam pukul 2.30 pagi ketika bebudak lain tgh lena..kalau tak ingat lagi malam tuh malam ahad kut...jadi aku tahu dia nih rajin study pepagi buta...maka dengan machonya aku bukak cermin tingkap turun ke koridor belakang dengan member aku...aku pergi kat tingkap dia aku sergah dia mak aihh..terkejut beruk la member aku nih...marah bukan main...pastu kata dia kalau aku buat lagi dia nak simbah air panas mendidih sebab dia tgh jerang air nak makan maggi...

Takut jugak aku dengan amaran dia...almaklumlah air panas beb kalau kena cacat ler muka aku yang hensem nih....ekekeke
Pastu aku dengan member aku pun masuk balik ikut tingkap..ingat nak pergi mintak maaf ler dengan dia...Sebaik saja sampai depan pintu dengar bunyi simbahan air....pastu dia maki hamun aku macam-macam...aku terkejut...aku meluru masuk...bila dia tgk aku dia terkejut..."bukan kau ker aku simbah tadi?"... Aku tergamam...aku baru jer masuk ke bilik dia...masa aku keluar memang comfirm tak der manusia lain kat luar koridor belakang nun...memang aku dengan member aku jer...Siapa yang dia simbah? Dia kata yang kena simbah tuh...pakai cadar putih...rambut panjang..sebijik macam aku mengusik dia tadi...Alamak siapa? Seram sejuk aku dengan member aku dengar cerita dia.... Aku berseleroh dengan partner hantu aku tadi...kalau kita lambat mungkin kita leh jumpa kembar kita....ekekeke gila jawap "gila ko nak mampus" Hati kecil nih masih tertanya-tanya siapa yang member aku simbah tuh?... Lepas kejadia itu aku tak berani dah jadi hantu kat asrama....takut terjumpa kembar aku tuh..ngeri oooo...ekekekeke

Jadi lepas aku tak jadi hantu tuh cerita hantu berkurangan sedikit mana taknya hantu takut jumpa hantu... ekekeke. Ye la...tobat dah tak buat lagi.... Tapi lepas hobi jadi hantu muncul pula hobi baru aku aitu lompat pagar atau kat asrama aku istilahnya fly... memang dulu selalu aku fly malam-malam tapi sejak aku tak jadi hantu aku terlalu gemar fly untuk mengisi kekosongan malam ku yang panjang..

Ermmmm kenangan zaman sekolah yang mengusik minda dan kalbu.....

3 comments:

Unknown said...

saya biasa main spirit the coin. Sebenarnya kitorang tipu je, dah tau jawapan sume, tapi last masa nak home tu, ada sorang member tak boleh tarik jari dia...

INDERA KENCANA said...

Baguslah korang main tu suma. Dibuatnya terpikat kat korang.. Haa.. menangis la korang jawabnya.

Orang lain tak nampak apa..

Sang Perba said...

aminbakish
iskh...tu lagi gila...

indera
aku tak terlibat cuma jadi hantu nak mengusik ekeke