Wednesday, March 14, 2007

Kerja Berat

Ketika aku asyik menaip kertas kerja di komputer, tiba-tiba Nida kerani di pejabat aku mengetuk pintu bilik.

"Encik Zam...boss panggil." Katanya di depan pintu bilikku. Belum sempat aku bertanyakan tujuan dia. Daripada riak mukanya, aku dapat baca sesuatu yang tak kena.

"Boss mana? Dato" ke Tuan Haji?"

"Tuan Haji..." Laungnya daripada partisennya. Aku segera mencapai tali leher. Aku tahu Tuan Haji tak suka pegawainya tidak kemas. Tali leherku ikat kemas. seingat aku, tali leher ini hadiah hari jadi oleh isteriku ketika kami masih bertunang. Aku bingkas bangun. Buku nota ku capai dan bergerak ke bilik Tuan Haji. Otak ini ligat berfikir. Apa lagi yang hendak dibincangkan oleh ketua aku ini. Mungkin program di Labuan Ahad ini barangkali. Ataupun program di Bagan Datoh. Tiba-tiba aku teringat laporan aku kepada Menteri. Mungkin perkara ini yang hendak dibincangkannya.

Langkah kakiku cepatkan. Banyak kerja yang perlu diselesaikan hari ini. Program di Labuan memerlukan koordinasi yang kuat antara ibu pejabat dan pihak sana. Pegawai di sana telah aku hubungi. Kerja kerja perlu disemak. laporan perlu dibetulkan. Semua perlukan salinan. Aku berharap agar mesin pencetak tidak buat masalah lagi. Aku tidak gemar membawa balik kerja ke rumah. semua mesti diselesaikan di pejabat, biarpun lewat malam.

Pintu biliknya ku ketuk.

"Haa Zam... duduk..." Riak mukanya sedikit berkerut. Mungkin memikirkan sesuatu.

"Ye boss... ada apa nak jumpa saya?" Aku bertanya. Lagi cepat hal ini habis lagi bagus.

"Macam mana saya nak cerita yer..." Ada keluhan diakhir ayatnya. Aku mula rasakan sesuatu yang tidak kena.

"Kenapa boss?" Aku ingin tahu.

Dia mula bercerita. Kisahnya dua orang pegawai telah ditahan polis kerana disyaki mengedar dadah. Dia yakin mereka dianiaya. Berat sungguh. Aku terkedu. Macam mana boleh jadi percara ini?

"Zam... tolong settlekan masalah ni." Tuan haji merenung aku tepat. "Saya tanak perkara ni sampai ke KP, payah!" Aku tahu dia amat berharap. Aduh.

"Perkara macam ini kalau dah naik mahkamah payah boss." Aku memberi pendapat.

"Nak buat macam mana lagi... okey macam ni lah...kalau hang boleh settle dengan polis hang settle lah... kalau tidak ikut prosuder biasa..." panjang arahannya.

Balik bilik aku termenung. Macam mana nak selesaikan masalah ini. Jabatan boleh mendapat malu. Sedang aku berfikir telefon bimbit ku berbunyi. Di Skrin tertera nama KP.

"Hello Dato', ya...ya...saya dah maklum perkara itu...ok Dato' saya faham...ya..ya kita akan siasat perkara ini, saya akan minta pihak negeri hantar laporan detail dan salinan untuk Dato'...ok...waalaikumsalam." Aku letakkan telefon. KP dah tahu. Aku pasti KP dah telefon Tuan Haji. Ada nada tegas dari Dato'. Nampak gaya terpaksa aku mengikut prosuder yang ada. Kes ini akan dibicarakan.

Bertambah kerja aku lagi. Esok aku perlu membuat siasatan.

2 comments:

INDERA KENCANA said...

Wahh.. kena buat siasatan?

Alamak, kesian engkau!!

khairyn said...

Wah! saya tertinggal beberapa entries nampaknya.

Teruskan laksanakan Edisi Siasat, encik Jerangkung!