Monday, August 14, 2006

Menjelang Hari Kemerdekaan

Benarkah rakyat negara kita ini tidak patriotik? Entahlah... Aku tidak pernah membuat sebarang kajian berkenaan perkara ini. Cuma dari mata melihat dan telinga mendengar. Bila menjelang hari kemerdekaan (31 Ogos bagi yang tak tahu) baru aku lihat Jalur Gemilang dikibarkan.

Bercerita mengenai Jalur Gemilang. Banyak premis yang aku lihat mengibarkan Jalur Gemilang, tetapi yang cukup membuatkan aku naik darah bila Jalur Gemilang yang dikibarkan itu persis yang bendera kalah perang. Koyak, pudar seolah-olah negara empunya bendera itu tiada maruah! Tidakkah mereka tahu bahawa bendera itu maruah negara?

Aku harap pada tanggal 31 Ogos 2006 tidak akan ada lagi manusia-manusia bodoh yang lupa akan negaranya sudah 49 tahun merdeka!

(Tiba-tiba teringat semasa pasukan Malaysia menentang M.U ketika dulu, banyak pakai baju merah dari baju kuning!)

2 comments:

~LoVeLyZz CoRnErZz~ said...

harap rakya tmsia x lupooo...dn pling pting..melayuuu..x lupoooooooooo....caiyokkk....MERDEKAAAA KAN DIRI ANDAAAAAAAAA....MERDEKAAAAAKAN MINDAAA....MERDEKAAAAAAAAAA...

Sang Perba said...

betui tuh