Friday, April 13, 2007

Tandas Perempuan Tingkat 13 Menara ITM


Bila membaca cerita Indera teringat aku satu kejadian di ITM. Ketika itu aku semester empat (part 4). Pada malam kejadian itu seingat aku yang terlibat aku, Gojem, Arol dan Pian sedang membasuh motosikal. Kerana aku menumpang Gojem dan Pian menumpang Arol ke School nak mahu tidak mahu terpaksa kami menolong Arol dan Gojem.

Selalunya kami membasuh motosikal di tingkat 13, tandas perempuan selepas kelas Asian Politik. Disebabkan sukar untuk membasuh motosikal di kolej kerana selalu dimarahi oleh RS. Mana tidaknya membasuh motor di dalam tandas. Lagipun selepas kelas malan di tingkat 13, tiada siapa yang akan berlegar di level tersebut. Ini memudahkan kami untuk membasuh motosikal (dah tidak ada orang yang marah).

Sehingga pada suatu malam, tak silap aku dalam pukul 12.30 pagi (kelas selalunya habis pukul 11.30 malam). Ketika itu aku sedang melepak ditepi pintu sambil menyedut rokok (cover line). Aku terdengar bunyi orang berjalan di tingkat 13.

”Jem... aku dengar bunyi orang la...” Aku menyapa Gojem yang tengah mengelap cermin sisi motornya.

”Iskh siapa pulak...kalau pak guard, diorang takkan naik waktu nih.” Gojem mula cuak. Selalunya pengawal keselamatan akan meronda sekitar 11.30 malam ketika habis kelas Asian Politik. Arol tidak puas hati. Dia mengajak aku untuk mengintai siapakah gerangan manusia yang berani naik ke tingkat 13 selain kami.

Perlahan-lahan pintu tandas kami buka. Dari lobi lif kami bergerak ke pejabat Dekan. Tiada tanda-tanda manusia yang lalu.

”Kau nih perasan la Zam, buat aku meremang je...” Marah Arol. Sumpah! Aku dengar tadi. Suasana di tingkat 13 memang gelap hanya lampu pejabat dekan dan lobi lif sahaja yang dibiarkan menyala. Memang menyeramkan suasana tersebut. Kami segera bergerak balik ke tandas.

”Siapa tadi?” Tanya Pian.

”Zam nih perasan kut...” Balas Arol. Gojem hanya mencangkung memerhatikan kami.

”Jom balik a...” Gojem mula merengkek. Aku tahu dia dah berapa selesa dan mungkin takut. ”Aku tak sedap hati a..” Sambungnya lagi. Tiba-tiba terdengar bunyi orang membuka pintu. Aku pasti bunyi itu dari pejabat Dekan. Semua kami memandang sesama sendiri. Kami bergegas ke pintu tandas. Terdengar bunyi derapan kasut orang sedang berjalan dan semakin kuat ke arah tandas.

”Aku dengar dulu tandas ini ada orang maaa...” Kepala Gojem aku ketuk.
”Mulut jangat celupar!” Bisik aku. Kami mendiamkan diri. Bunyi kasut itu semakin kuat ke pintu tandas. Aku meniarap memerhatikan dari celahan di bawah daun pintu. Satu kelibat bayangpun aku tak nampak. Bila aku bangun, aku perhatikan Gojem sudah pucat lesi. Ada percikan peluh dinginnya di dahi. Tiba-tiba bunyi itu berhenti betul-betul di pintu tandas. Bulu roma ku mula meremang. Aku tahu, kawan-kawan aku berdoa agar ’mahkluk’ itu tidak menerpa masuk ke dalam tandas.

Aku mencapai kayu mob yang ada di tepi pintu sebagai senjata terakhir. Gojem dan Arol mengeluarkan spana manakala Pian bergerak perlahan-lahan masuk ke dalam tandas dan mengunci pintu tandas daripada dalam. Ketika itu aku berdoa agar ’makhluk’ itu segera beredar daripada depan pintu tandas. Suasana menjadi betul-betul sunyi sepi, yang kedengaran oleh aku kumat-kamit mulut Gojem membaca entah serapah apapun aku tak tahu.

Entah macam mana bunyi tapak kasut tadi kedengaran mula beredar ke arah lain. Semacam lega perasaan aku.

”Ok kita keluar perlahan-lahan ke lif..” Bisik aku kepada mereka. Aku membuka pintu. Perlahan-lahan aku menjengok kepala keluar. Hendaknya tiadalah ’mahkluk’ itu. Doa aku termakbul. Apa lagi, dengan segala kudrat yang ada kami menolak motor dengan laju ke arah lif. Pesanan tadi sudah diabaikan. Harap-harap lif segera terbuka. Tiba-tiba bunyi derap kasut tadi berbunyi lagi. Alamak! Semacam berlari ke arah kami. Ting! Lif terbuka. Kami menolak motor dan menutup lif dengan segera. Mata aku pejamkan. Tak sanggup melihat ’makhluk’ itu. Bunyi itu semakin dekat. Aku semakin panik, namum mata aku tetap pejam. Ya Allah selamatkanlah hambaMu ini. Aku mula berdoa. Seraya pintu lif tertutup, aku terdengar satu pekikan yang mengerikan.

”Jangan lari!” Lantas mata aku terbuka. Bukankah itu suara Dekan?

Esoknya aku, Gojem, Pian dan Arol dipangil menghadap Dekan atas kesalahan membasuh motosikal di tingkat 13, Menara ITM. Rupanya Dekan datang untuk mengambil kertas kerja seminarnya yang tertinggal. Beliau juga merasakan apa yang kami rasa. Berderau darahnya bila dia mendengar bunyi air sangkanya melimpah di tandas perempuan tersebut. Bila beliau menghampiri tidak pula kedengaran bunyi air. Bila aku tanya kenapa tidak masuk ke dalam tandas.

”Gila! Awak ingat saya ni berani sangat ke?” Jawapnya sambil ketawa. Kami didenda oleh Dekan dengan membasuh keretanya selama sebulan. Selepas kejadian itu kami tidak membasuh motosikal di tingkat 13 lagi. Taubat dah......

5 comments:

khairyn said...

Jenuh tolak motor naik lif. hahahahaha

nasib baik lif tak merengek, mati tengah-tengah. Lagi haru!

INDERA KENCANA said...

Kalau engkau ketuk kepala dekan tu dengan kayu mop, macam mana la agaknya ye..??

Iman Mawaddah said...

hahaha kelakor2...mula2 musykil gak mcm mana lah leh bawa motor ke atas. lif menara besar kaa?

HEMY said...

wahaha!!lawak...nasib dekan cool je..takde tindkan yg teruk sangat..pglmn yg best

Sang Perba said...

khairyn
tolak slow2 tuh...ekekeke

indera
kalau aku ketuk alamatnya aku takan berada disni kut...

iman
besar tak jugak tapi muatla 3 buah motor

anul
dekan aku takut bocor rahsia yang ia jugak penakut ekekeke...apepun dia memang sempoi ekeke