Monday, October 17, 2011

Aku, Dia Dan Liverpool


PROLOG
Cinta itu bukan milik  kita mutlak tetapi adalah milik Dia Maha Pencipta

Permandangan dari KL Sentral ke KLIA dihayati sepenuhnya.  Sayu matanya memandang luar tingkap ERL yang bergerak pantas sepantas hela nafasnya.  Sesekali matanya memandang  sepasang kekasih yang bersenda gurau berada di duduk di hadapannya.  Alangkah bahagianya mereka,  tidak seperti aku.  Entah keberapa kali dia mengeluh kecil.  Permandangan waktu pagi ini sangat sayu.  Dia sedar tiada siapa yang akan menghantarnya ke KLIA.  Hatinya begitu sayu sekali.      

            Keluarganya agak sedikit membantah ketika dia menyatakan yang bersetuju menjadi responden dan ketua Biro TVZ di United Kingdom.    Tapi baginya biarlah dia berhijrah kerana penghijrahan ini menjadi satu titik permulaan kepada satu penghidupan yang baru.  Dia sudah serik. Serik untuk bercinta.  Ya memang dia merajuk dan patah hati.  Masa satu-satunya pengubat yang paling mujarab buat masa ini. 

             I-podnya memainkan lagu Killswitch Engage sebuah kumpulan yang amat diminatinya sekarang tapi yang paling malang sekali lagu yang berkumandang bertajuk My Curse sungguh ironikan?

My Curse

I watched you walk away
Hopeless, with nothing to say
I strain my eyes
Hoping to see you again

This is my curse (the longing)
This is my curse (time)
This is my curse (the yearning)
This is my curse

There is love burning to find you
Will you wait for me?
Will you be there?

Your silence haunts me
But I still hunger for you

This is my curse (the wanting)
This is my curse (time)
This is my curse (the needing)
This is my curse

There is love burning to find you
Will you wait for me?

And still I want
And still I ache
But still I wait
To see you again

Dying, inside, these walls

And I see your face in these tears
In these tears
And I see your face...

There is love

Cinta itu sungguh indah.  Memang tidak dinafikan terlalu indah.  Dunia cinta itu selalunya membuai setiap insan.  Tapi wujudkah cinta sejati?  Selalunya cinta pertama itu cinta yang sukar dilupakan.  Perlu diingatkan kadang kala cinta itu boleh bertindak kejam dan membunuh.  Sudah banyak cerita dan kisah yang kita dengar dan malah kita melihat dengan mata kepala kita sendiri satu perjuangan cinta terbujur kaku di kala hampir mengapai bahagia.  Malah ramai sudah terkorban kerana cinta.

Cinta tidak perlu bersatu?  Satu frasa yang sangat kejam.  Cinta pasti membawa bahagia? Satu impian? Tapi yang pasti cinta padaNya adalah cinta kudus.  

Perjalanan cinta ada yang berliku dan payah untuk ditafsirkan.  Kadang-kadang perjalanan cinta itu terlalu terlalu panjang dan malangnya sudah ditakdirkan kehendakNya untuk tidak bersama.  Kadang-kadang perjalanan cinta itu terlalu singkat kerana kehendakNya jua. Dan kadang-kadang perjalanan cinta kita itu tidak pernah singgah di mana-mana hati seorang insan.


























No comments: