Friday, October 14, 2011

Berkira-kira Dengan SBPA


Ahmad Azril Adam...Tahun depan dah masuk darjah 1
 Wow! Satu rekod yang amat panjang untuk aku.  Mana tidaknya hampir dekat dua tahun aku menyepi dari arena penulisan blog.  Seperti biasa alasannya terlalu sibuk (sebenar malas).  Kemas kini kehidupanku sekarang.  Sekarang aku sudah berpindah dari sebuah kementerian kanan dan kembali ke jabatan lama.  Cuma divison sahaja yang bertukar tapi cara kerja tetap sama.

Isteri? masih setia pada yang satu.  Bukan apa, biasa terjadi kepada teman baik aku yang menghilang diri (tidak dapat dihubungi) lebih dua tahun.  bila di tanya isteri sihat?  Jawapan dia isteri yang mana satu?  Aisehmen!  Sudah double barrell la pulak.  Memang impian seorang lelaki (yang  waras) ingin mempunyai lebih dari seorang isteri....impian sahaja dan bagi aku memang ada impian tetapi tidak cita-cita.  Kerana cita-cita kita pasti akan berusaha.  Cukuplah setia kasih dan sayang aku hanya pada isteri aku seorang itu sahaja.

Anak?  Ermmm....Diam tak diam dah nak masuk tiga orang (tahun depan tambah lagi satu).  Alhamdullih!  Rezeki Allah jua.  Harap-harap dapatlah anak perempuan.  Kerana sekarang kedua-dua anak aku lelaki dan penyokong tegar Liverpool seperti aku (proses indoktrin).  Tapi kalau dah rezeki dapat lelaki...Aku redha.

Aku pasti ramai penjawat awam sekarang tengah berkira-kira dengan SBPA tentang gaji, tentang KPI, tentang sambung ke 60 tahun, tentang kenaikan tahunan dan sebagainya.  Cuma aku nak ingatkan segala akan berlaku baik sekiranya kita ikhlas berkerja.  Bila kita ikhlas berkerja, nescaya kita akan mendapat kepuasan, bila kita berjaya mendapat kepuasan, kerja kita akan bertambah kualiti lantas itu rakyat pasti akan mendapat tempias denga kerja yang kualiti tersebut.

Apapun segalanya bermula dengan niat dan diakhiri dengan usaha yang pastinya jika baik Allah akan memastikan kejayaan dihujung usaha kita.  Cuma yang penting bila dapat gaji baru jangan pula bercita-cita untuk buat overlepp loan duhai kengkawan....hahahahahaha....

No comments: